Dua Lipa: Love Again
Létezik-e szomorú tánczene? Mit keres egy 1932-es hangminta egy ízig-vérig 21. századi slágerben? Miként gyakorol hatást az alkotó kettős nemzeti identitása egy dal felépítésére? Luxuscikk-e a vonóskar a modern popzenében? Ezekre a kérdésekre is választ fogunk kapni a Dalszerelőműhely 2025. tavaszi félévének második előadásán, amelynek témája a háromszoros Grammy-díjas énekesnő, Dua Lipa „Love Again” című dala lesz. Elemezni fogjuk a szabályos dallamépítkezést, megvizsgáljuk a dal sablonosnak ható, de valójában egészen különös formai felépítését és a barokk korszakig visszavezethető harmóniamenetet, végül pedig annak a rejtélynek is a nyomába eredünk, hogy miért vált a diszkóhagyomány szerves részévé az a fura, távoli galaxisokban használt űrfegyverek lövését idéző hang, amelyet jobb híján úgy nevez a szakirodalom, hogy „phju-phju”.
A műhelyvezető a Dalszerelőműhely negyedik évadában is Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.
A Dalszerelőműhely 2021 őszén kezdte működését az ISON-ban. Eddig Billie Eilish, Janelle Monáe, Eminem, Adele, Shawn Mendes, Harry Styles, Dua Lipa, a Carson Coma, Krúbi, Taylor Swift, Måneskin, SZA, Olivia Rodrigo, Ariana Grande és Pogány Induló egy-egy dalát vizsgáltuk. A cél az, hogy megértsük, mi történik a zene „belsejében”: mit csinál egy-egy dalban a kardántengely, a karburátor és a gyújtógyertya, vagyis olyan kérdésekre keressük a választ, hogy miként kapcsolódik egymáshoz szöveg és zene, mitől lesz izgalmas (vagy éppen kevésbé izgalmas) egy dallam, hogyan áll össze a hangzás és a harmóniavilág. A foglalkozásokon való részvételnek nem feltétele a zenei előképzettség, két nyitott fülön kívül más segédeszközre nem lesz szükség.