
DOHNÁNYI, BARTÓK, BEETHOVEN - JEAN-EFFLAM BAVOUZET Kocsis/3
A magyar XX. század és a bécsi klasszika között osztja meg hangversenyének műsorát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Kocsis bérlet harmadik estjén.
A magyar XX. század és a bécsi klasszika között osztja meg hangversenyének műsorát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Kocsis bérlet harmadik estjén.
Egy múltbeli eseményre kerestél. Kérjük, válogass aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2025. március 27. csütörtök, 19:30
DOHNÁNYI, BARTÓK, BEETHOVEN – JEAN-EFFLAM BAVOUZET
DOHNÁNYI ERNŐ: Szimfonikus percek, op. 36
BARTÓK BÉLA: III. zongoraverseny, Sz. 119, BB 127
***
LUDWIG VAN BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55
Jean-Efflam Bavouzet zongora
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vashegyi György
Dohnányi Ernő 1933-ban alkotta meg Szimfonikus percek című öttételes zenekari sorozatát, amelyet a benne foglalt karakterdarabok eleganciája, színgazdagsága és szellemessége az életmű egyik legnépszerűbb slágerévé tett. Vashegyi György és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar műsorának középső számában a rendkívüli szuggesztivitású zongoraművész, Jean-Efflam Bavouzet tolmácsolását hallgatva megfigyelhetjük, hogyan válik mozartian klasszikus tisztaságúvá a III. zongoraverseny Bartókjának kései stílusa, míg Beethoven Eroicája éppen ennek ellenkezőjét mutatja meg: azt, hogyan lép túl a zene nagy forradalmára a klasszika keretein.
A magyar XX. század és a bécsi klasszika között osztja meg hangversenyének műsorát a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Kocsis bérlet harmadik estjén. A közelmúltban Kossuth-díjjal kitüntetett Vashegyi György először Dohnányi Ernő sziporkázó tételsorát, a Szimfonikus perceket vezényli: keletkezését (1933) követően a változatos karaktervilágú, színesen hangszerelt, szellemes ciklus nagy népszerűségre tett szert, manapság mégsem kapja meg a kvalitásait megillető figyelmet. Bartók III. zongoraversenye, a zeneszerző Amerikában komponált hattyúdala igazi XX. századi klasszikus, abban az értelemben is, hogy a zeneszerző ebben a búcsúzó művében korábbi karcos-érdes stílusához képest mozartian szelíd hangot üt meg – ez nem is csoda, hiszen a kompozíciót feleségének, Pásztory Dittának szánta. Ezúttal a kivételes tudású és páratlan szuggesztivitású francia virtuóz, Jean-Efflam Bavouzet lehel lelket a kottafejekbe. A második rész a bécsi klasszikáé, pontosabban azé a pillanaté, amikor Beethoven feszegetni kezdi a klasszikus stílus formai, terjedelmi és hangzásbeli kereteit: a III., Esz-dúr, Eroica-szimfóniában.
“A nő relatív lény, nem önmagához képest határozzák meg, hanem a férfihoz képest. A nő az, amivé a férfi ítélete teszi.” - a gondolat 1949-ben került feljegyzésre, de nyilvánvalóan ősidőkből ered, és ma is szokás még e karóhoz kötni az ebet. Épp ezért, ha az az ítélet születik, hogy nekünk nőknek nincs humorunk, akkor nincs. És kész.
2026. január 1-én immár tizennyolcadik alkalommal kerül megrendezésre Mága Zoltán Budapesti Újévi Koncertje, Magyarország és Európa egyik legjelentősebb kulturális eseménye.
2026. április 11-e egy ikonikus és felejthetetlen nap lesz azoknak, akik eljönnek a Budapest Arénába, ahol együtt ünnepeljük meg, hogy…
a Monarchia Operett vendégjátéka esőnap: július 27. (vasárnap)
Ebben a rovatban a rendszer által válogatott népszerű programokat ajánlunk. Közöttük fizetett hirdetések is lehetnek.